:)

Friday, August 6, 2010

baby..baby..baby

last week ade denga ceramah psl breast feed ni
mmg sy tering sgt nak menyusukan anak kan
and sy tak plan lah tak kerja lama2
insya allah pas melahirkan nanti
sy nak kerja semula
mmg nak kerja lah kan

yg sy musykil skrg ni kan
perlu ke sy beli breast pump yg mahal2 tu ek?
sy takut lah nanti beli2 sy tak gune sgt pun
rugilah
ke sy beli yg manual jek
yg biase2 jek
tapi nurse kat hspital tu ckp kalau gune pump kadang2 rase sakit
nantilah sy cari info pasal ni
hari tu pun nurse tu ckp mende yg simple jek
tak mcm kelas breastfeed pun
semua yg dia ckp tu boleh bc kat risalah aje
takpelah insya allah sy nak susukan senirik lah anak sy
ade kawan sy sorang tu
dia ckp dia tak gune pump2 pun
gune tgn jek
dh setahun lebih dh pun umur anak dia
so ade jelah kan org yg berjaya menyusukan anak tanpa mengepam gune pump
(apa da ayat)
dia gune tgn senirik jek
maybe leh belajar dgn dia kt kan?
lagipun ramai yg ckp
kalau susukan anak senirik berat lagi cepat turun
yg ni sy mmg nampak senirik lah
kawan sy tu lagi kurus dr sebelum dia mengandung
hahaha siapa lah yg tak terpegun kan
mga allah bg sy rezeki untuk susukan anak senirik

hari ni
nak pergi scan jantina baby ni
sy tak tahan lah nak tahu dia lelaki ke perempuan
:)
harap2 dia bg kerjasama yg baik lah
kalau tak
tunggu jelah g klinik kerajaan pas raya nanti
untuk scan 7 bulan
time tu jeklah sy tahu jantinanye
dh seminggu dh sy pesan kat baby
jgn sorok2
tunjuk kan lah jantinamu hehehe

pastu kan
kenapa susahnye sy nak cari katil untuk baby yg dr kayu tu?
sy tak naklah playpen
sy tak suke
mmglah playpen tu senang untuk bukak and pasang balik kat mana2
tapi sy tak nak
susah betul nak pahamkan jurujual ni
dh org kata tak nak.. tak nak lah kan
sy nak dia gune katil tu lama2
sy tak nak lah biasekan baby tido sekali dgn sy
nanti nak tido asing dh susah
nampak mcm sy ni mak yg tak baik ke ek?
bukan apa..
maaf ckp ek
ade yg sy denga citer
sbb kan dh sampai 3 thn tido ngan mak and ayah..
satu hari tu
anak ni dia leh tiru perbuatan ayah dia time bersama ngan mak dia
ha tak ke malu tu??
yelah igt budak tu dh tido
alih2 dia terbgn
err mcm tak mau lah sy jd mcm tu kat sy kan
sy pernah baca kat satu blog ni
sy rase dia train anak dia tido dlm bilik sendirik start umur 2 thn sengah kot
mcm tu lah
okay jek..
banyak pikir sgt sy ni ek?
:P

kaylah if ade kesempatan..
kite jumpe lagi k..
rindu sgt dgn krang2 semua
nanti sy buat open huse time raya
dtg ek?
:) leh kenal2....

4 comments:

  1. yanie... aku pun mengalami dilema yang sama.. perlu ke aku beli breast pump yang mahal2 tu ek? pendapat yang aku dapat dari orang ramai bercanggah-canggah... fenin. last2 aku malas nak pikir. teruk betul aku ni.

    aku setuju jugak dgn kau pasal latih anak tidur sendiri. aku pernah dapat emel, pasal ada sorang budak laki ni, dia baru tadika, tapi dah pandai sayang2, cium2.. bila panggil mak dia, mak dia cerita anak dia memang dah biasa tidur dgn parents walaupun ada bilik sendiri. ada sekali tu, mak pak dia tgh bermadu asmara tp tak kunci pintu, pastu anak dia masuk n nampak. memula mak dia rasa tak elok mcm tu, tapi lama2 dah terbiasa anak tu tengok diorg buat macam tu. bila anak dia tanye, diorang jwb, sebab mak sayang abah n abah sayang mak, sebab tu kene buat macam tu. bila pegi sekolah, dia suke kat budak perempuan, dia buat macam tu sebab dia sayang.
    hadoi la... nau'zubillah. kesian budak tu. kecik2 dah salah pahaman.

    hm, begitulah. semoga kite semua dapat pengajaran. :')

    ReplyDelete
  2. samala..confuse gak ni.nak kena beli ke breast pump yg mahal2 tu??my SIL ckp tak payah.dia beli yg biasa jer pureen tu.pastu dia kata pump pakai tangan jer lg senang..
    hr tu ada gak nurse tunjuk cr camner nak pump guna tangan tu..
    tak tau la..

    ReplyDelete
  3. just set aside je la budget nk beli ke idak..toksah beli dulu
    tgk camana bila dh deliver nnt...ada org dia takde masalah nk perah susu sendiri, so tak perlu nk beli breast pump...ada org, cth cam mak akak, mmg susah nk perah guna tgn..so kena la beli...and tak semestinya kena beli yg mahal2..kdg2 yg pam biasa je pon dh ok

    ReplyDelete
  4. pengalaman saya. tak perlu beli breastpump yg mlh2. saya hanya gunakan avent sahaja. alhamdulillah berjaya pump susu utk bekalan anak. skang anak saya dah 5 bulan. utk wanita yang bekerja saya rase memang perlukan pump sebab keadaan kita di pejabat sangat susah utk memerah guna tangan.
    lagi satu saya sering pump tak kira di mana saja saya ada. even saya pegi ke shopping mall skali. so mmg patut saya guna breastpump. cuma tak perlu nak bazirkan duit beli yang beribu2. hanya sekadar dapat penuhi keperluan anak ok la. tapi saya mmg menyokong breastfeeding. hopefully awak dapat BF anak sepenuhnya nanti!!
    welcome to the mama's club! :)

    ReplyDelete

:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...